JEUGD

Schietsport voor jeugd? Geen probleem!

Het ledenbestand van SV Drechterland bestaat voor 10% uit jeugd jonger dan 21 jaar! Uiteraard staat veiligheid centraal. Daarom vinden wij dat je tenminste 12 jaar oud moet zijn. Vanaf die leeftijd denken wij dat je de verantwoordelijkheid van sportschieten aankan en dat je ook sterk genoeg bent om de wapens te kunnen tillen.  Verder hebben we met onze jeugd en hun ouders een aantal aangepaste afspraken.

Luchtgeweer, luchtpistool en luchtbuksen

Onze jeugd schiet, tot 16 jaar, alleen met luchtwapens. Deze wapens kan je bij de vereniging lenen en mag je ongelimiteerd gebruiken. Je hoeft dus niet een eigen luchtwapen te hebben om te kunnen schieten. Je betaalt alleen je luchtkogeltjes (500 kogels à 8 euro) en je kaarten om op te schieten.

Heb je een eigen luchtbuks? Ook die kan en mag je gewoon gebruiken.

Waarom geen vuurwapens?
Volgens de wet mag je op elke leeftijd schieten met vuurwapens, ook als je kind bent. Bij SV Drechterland zijn wij iets strenger. Wij vinden dat je als jeugd-lid eerst voldoende ervaring met luchtwapens moet opbouwen voordat je de verantwoordelijkheid van een vuurwapen aan kan.

Instructie en begeleiding

Zodra je lid wordt volg je eerst een uitgebreide instructie. Die duurt vijf avonden. Tijdens de instructie wordt niet alleen de schietvaardigheid bijgebracht maar krijg je ook alle benodigde kennis om veilig met een (lucht)wapen om te gaan.

Pas nadat je de instructie met goed gevolg hebt afgerond, mag je zelfstandig schieten. Dat wil zeggen: er blijft altijd iemand op de baan. Zeker zolang je jonger bent dan 14 jaar verwachten wij dat de ouders direct toezicht blijven houden.

Waarom is schietsport leuk voor jeugd?

De schietsport is voor jeugd heel divers en uitdagend. Even weg achter de computer, tv en/of smartphone. Schieten doe je namelijk in uiterste concentratie. Want soms schieten we op bijvoorbeeld klapdoeltjes, maar meestal beoefenen we de discipline 10 meter luchtgeweer/luchtpistool. Wist je dat de discipline luchtgeweer een Olympische discipline is? Je kan dus je schietkunsten tot zeer hoog niveau opvijzelen.