PROCES LID WORDEN

Het proces

Als je interesse hebt om lid te worden volgt er een procedure om ook een enthousiast, veilig en kundig sportschutter te worden! Lees de procedure goed door, dit voorkomt verassingen of teleurstellingen.

1. Aanmelding via de mail

Heb je nog geen ervaring binnen de schietsport adviseren wij om langs te komen voor een introductie. Zie hiervoor ook Proefles .

Aanmelden kan door een email te sturen naar info@svdrechterland.nl.  Onze vereniging bestaat uit vrijwilligers, een reactie kan soms op zich laten wachten.  Voorzie deze mail van uw voorletters, achternaam, woonplaats en geboortedatum.

2. Aanmeldformulier, inschrijf- en instructiegeld

Je krijgt vanuit de secretaris van de vereniging een mail. Hierin wordt gevraagd een (digitaal) formulier in te vullen.

De tweede e-mail ontvang je van de Dienst Justis. Dit overheidsorgaan voert de screening uit voor de VOG. De secretaris heeft ervoor gezorgd dat de aanvraag volledig is ingevuld. Je hoeft alleen nog te ondertekenen met DigID en te betalen met iDeal. Variërend tussen een paar dagen en een aantal weken, ontvang je thuis de VOG per briefpost.

3. Afspraak instructeur

Stuur een foto of pdf van de VOG retour naar de secretaris op info@svdrechterland.nl . (Bewaar het origineel om mee te nemen naar de eerste lesdag) Na het beoordelen van het aanmeldformulier en de VOG volgt een betaallink. Hiermee kun je direct de inschrijf- en instructiegelden voldoen. Betalen verloopt heel gemakkelijk met behulp van iDeal. (Zie pagina Kosten).

Tot slot meldt de secretaris je aan bij een instructeur. De instructeur neemt verder contact op om een afspraak te maken voor de instructie. Let erop dat tussen het moment van aanmelding en de daadwerkelijke instructie een paar weken kan zitten.

4. Start instructie

Volgens afspraak zal de instructie beginnen. Voordat de eerste instructie begint zal de instructeur vragen om de VOG en één pasfoto in te leveren. Let erop dat zonder deze twee bescheiden de instructie niet kan beginnen! Eenmaal alles ingeleverd zal de instructie beginnen. Er worden minimaal vijf instructies gegeven. Elke instructie duurt één avond. Om te voorkomen dat kennis weer ‘wegzakt’, verzoeken wij u met klem om vijf achtereenvolgende weken de instructie te volgen.

Wij hanteren in de vakanties een tijdelijke stop:

Meivakantie: Zaterdag, 27 April 2024 - Zondag, 5 Mei 2024
Zomervakantie Zaterdag, 20 Juli 2024 - Zondag, 1 September 2024
Herfstvakantie Zaterdag 26 Oktober 2024 - Zondag 3 november2024
Kerstvakantie Zaterdag 21 December - Zondag 5 januari 2025

5. Einde instructie, begin aspirant-periode

Nadat de instructie succesvol is afgesloten, ben je tenminste zes maanden aspirant, dus nog geen lid. Dat wil zeggen dat je zelfstandig een wapen mag lenen en gebruiken, maar dat wij nog wel een scherp ‘oogje in het zijl’ houden. Er wordt vooral gelet op gedrag, het naleven van de veiligheidseisen, het naleven van de wettelijke regels en/of je bij ons écht op een veilige manier de schietsport wil beoefenen.

Na zes maanden volgt een gesprek met de toelatingscommissie. Die beoordeelt of er bezwaren zijn om de aspirant-periode af te sluiten en je volwaardig lid te maken.

Van een aspirant lid verwachten wij dat deze gedurende de periode van 6 maanden regelmatig op de vereniging aanwezig is.

De vereniging behoudt het recht voor ten alle tijden iemand te weigeren tot het lidmaatschap.